Van consultant naar trusted advisor


Als managing partner bij Qando vind ik het belangrijk dat onze medewerkers hun consultancyvaardigheden blijven ontwikkelen. We verdienen immers ons geld met consultancy en het is belangrijk dat (potentiële) klanten de toegevoegde waarde van onze dienstverlening zien.

Toen ik aan het begin van mijn carrière stond, heb ik het geluk gehad om door Roelof van Zanden getraind te worden. Ik heb veel aan die trainingen gehad. De gesprekstechnieken die ik toen heb geleerd, gebruik ik nog steeds.

Wat Roelof mij destijds heeft geleerd en waar hij nu onze consultants op coacht is hoe je jezelf presenteert en neerzet als expert, terwijl je je gesprekspartner ook de kans geeft zichzelf te laten zien. Als dat lukt maak je een positieve indruk en sta je al met 1-0 voor. Waar het eigenlijk om draait is dat je vertrouwen krijgt door de ander te geven wat hij nodig heeft. Als je dat snapt en hierover communiceert, ziet de ander jouw toegevoegde waarde en kom je als trusted advisor aan tafel.

Roelof heeft een haarfijn inzicht in wat iemand kan en waaraan nog gewerkt moet worden. Door de ontspannen en veilige sfeer die Roelof creëert is het leuk om te experimenteren. Je mag fouten maken en je wordt er niet raar op aangekeken als iets niet goed lukt. Dat was voor mij destijds heel belangrijk. Verder zijn de trainingen van Roelof leuk; er wordt veel gelachen. Je gaat gegarandeerd met een blij en opgewekt gevoel naar huis.


Mark van Lieverloo | Managing Partner bij Qando

Qando is een inkoopadviesbureau en laat organisaties beter presteren en excelleren in haar inkoopfunctie. Qando concentreert zich hierbij op IT-inkoop en inkoopsoftware. Passie voor het inkoopvak is de kern van het bestaan. De naam Qando staat voor ‘Quality’ (Q) and Originality (O), waarbij de praktische invulling in de praktijk centraal staat (“Can do” mentaliteit).